MACADO’S HEALTH BLOG

Zout is goud!

Moeten we nu net minder of meer zout gaan eten? Naast het feit dat vetten niet zo ongezond zijn als ons altijd is verteld, geldt dit ook voor zout. Dat zout niet gezond zou zijn komt vooral door het keukenzout wat we in het verleden altijd gebruikten en wat verwerkt is in bewerkte voeding. Het is dus niet zozeer een kwestie van minder zout te gebruiken, maar van BETER zout te eten.

Keukenzout of tafelzout, het hagelwitte zout wat we allemaal kennen, is volledig geraffineerd zout en zo hard behandeld en gebleekt dat er van de sporenelementen en mineralen nog weinig sprake is. Daarnaast is dit soort zout voor ons lichaam vrij onnatuurlijk en levert het geen enkele positieve bijdrage aan een gezond lichaam.

Ongeraffineerd zout zoals Himalaya-zout, Keltisch Zeezout en Bamboezout daarentegen heeft tal van gezondheidsvoordelen. Ze bevatten meer dan 80 verschillende voedingsstoffen en mineralen, zoals calcium, magnesium, kalium en ijzer en ze zijn van een natuurlijke bron.

Ga je de koolhydraten schrappen uit je dieet is het des te belangrijker om voldoende zout binnen te krijgen. Je lichaam houdt minder vocht vast en samen met het verlies van dat vocht stromen je belangrijkste mineralen, ook wel je elektrolyten genoemd, weg. Om die reden hebben beginners vaak last van de keto-griep of keto-flu. De oplossing voor veel voorkomende klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid is meer zout innemen.

Ook het feit dat je gezonder gaat leven zorgt ervoor dat je minder bewerkte en kant-en-klare voeding zal binnen krijgen. Allemaal producten die vol, weliswaar van het goedkope en ongezonde zout, zitten. Zo weet je ook ineens waarom mensen er vaak teveel van binnen kregen en het advies kregen om minder zout te gaan eten.

Uiteraard hebben overmatig zweten bij intensief sporten, niet voldoende drinken, alcohol, het gebruik van bepaalde medicijnen of hoge buitentemperaturen ook een invloed op je elektrolytenniveau in je lichaam. Ga dus ook bewust meer drinken en zout innemen als je in een van deze situaties verkeert.

Maar zout speelt in veel meer functies van ons lichaam een essentiële rol. Zout is belangrijk voor je immuniteit, je spijsvertering en je metabolisme.

Het is een fabel dat zout een verhoogde bloeddruk zou veroorzaken. Er zijn ondertussen tal van studies die aantonen dat het tegendeel waar is.

Maar welk zout is dan wel gezond?

De beste keuze maak je met roze Himalaya zout, Keltisch Zeezout of Bamboezout.

Himalaya Keukenzout Grof Navulzak (1000g)

Roze Himalaya Zout

Himalaya-zout is een van de puurste en zuiverste zoutsoorten ter wereld. Het wordt met de hand gewonnen uit de zoutmijnen van het Himalayagebergte.

Himalaya-zout bevat 84 natuurlijke mineralen en spoorelementen met vooral kalium, calcium, magnesium, zink en ijzer. Naast dat dit zout een stuk meer mineralen bevat, is het ook een natuurlijkere bron.

Zo is de bron goed beschermd gebleven en bevat het vaak geen toegevoegde stoffen die het klonteren tegen moeten gaan.

Er zijn twee varianten Himalaya-zout: fijn of grof.

 

(Keltisch) Zeezout – Fleur de Sel

Zoals de naam al aangeeft wordt het zeezout gewonnen uit de zee. Keltisch Zeezout bevat 82 natuurlijke mineralen en spoorelementen.

De ongewassen grijzere variant komt uit de kern van de bergen en is beter afgeschermd van vervuiling en is dus nog gezonder.

Het natriumgehalte is het laagst in Keltisch Zeezout.

Fleur de Sel is een duurdere zout-variant omdat het winnen van dit zout zeer tijdrovend is.

 

Celtic Sea Salt Grof (1000g)
Himalaya Keukenzout Grof Navulzak (1000g)

Bamboe-zout

Het groene Bamboe zeezout is zeer gezond en mineraalrijk en wordt gewonnen aan de kust van de Grote Oceaan op het Hawaïaanse eiland Molokai.

De zoutkristallen worden met groene bamboe-extracten vermengd en krijgen hierdoor de typisch groene kleur en de aromatische smaak.

De smaak van dit Groene Zeezout kan het best worden omschreven als intens met een hint van groene thee.

 

Conclusie:

Zelf denk ik dat afwisselen het beste is in alles: de ene dag gebruik je het ene zout, de andere weer het andere, zo heb je het beste van alle werelden. Elk zout proeft ook anders. Kijk welke jij het lekkerst vindt, grote kans dat dit zout dan ook voor jou het meest geschikt is.

Benieuwd naar meer KETO-kennis? 

Is gezond leven duurder? 

Dit is nog steeds een mythe die te vaak als waarheid wordt aangenomen en volgens mij ook te vaak wordt ingezet als uitvlucht om ongezond te blijven leven …

Ik moet het zelf vaak horen, en zie het ook online vaak verschijnen: mensen denken dat gezonder leven duurder is dan ongezond leven, maar is dat nu echt wel zo?

Lees hier verder

Is koffie nu gezond of niet? 

Ook niet zo gek want over ons dagelijks ‘bakje troost’ circuleren heel wat verschillende ideeën en mythes.

Omdat ik zelf ontzettend veel van koffie houd en er elke ochtend zo naar uitkijk, wilde ik hier het fijne van weten. Ik ben het gaan uitzoeken, voor mezelf en voor al onze fijne volgers, want gezondheid staat voor ons centraal.

Lees hier verder

Zijn noten nu effectief zo gezond? Ze bevatten best veel calorieën…

Noten zijn inderdaad hoog in calorieën, maar in tegenstelling tot lege calorieën, zoals de calorieën in suiker bevatten noten veel voedingsstoffen die je lichaam hard nodig heeft. Noten zijn rijk aan gezonde onverzadigde vetten.

Lees hier verder