MACADO’S HEALTH BLOG

Is koffie nu gezond of niet? 

Is koffie nu gezond of niet? Die vraag heb je je ongetwijfeld al eens gesteld. Ook niet zo gek want over ons  dagelijks ‘bakje troost’ circuleren heel wat verschillende ideeën en mythes.

Omdat ik zelf ontzettend veel van koffie houd en er elke ochtend zo naar uitkijk, wilde ik hier het fijne van weten. Ik ben het gaan uitzoeken, voor mezelf en voor al onze fijne volgers, want gezondheid staat voor ons centraal.

Zal ik anders dit keer maar ineens beginnen met de clue van het verhaal, dan moet je niet nerveus zitten wachten op het verdict.

Wel, er zijn heel wat voordelen verbonden aan het drinken van koffie, maar er zijn toch ook wat nadelen. Het goede nieuws is: als je koffie drinkt met mate (gemiddeld 3 kopjes, met een maximum van 5 en een kop/tas is geen mok ?) zijn die nadelen niet van toepassing.

Ik heb zelfs heel wat recente studies teruggevonden en gelezen die aantonen dat koffie de gezondheid kan bevorderen. Goed nieuws dus (ik nip ondertussen nog eens aan mijn heerlijke koffie, thank God, stel je voor dat ik dit zou moeten missen … lijkt me moeilijker dan toen ik de alcohol heb geskipt).

Koffie is en blijft een natuurproduct en bevat veel voedingsstoffen (vitamine B, magnesium, kalium) en heel wat antioxidanten.

De voor ons meest bekende stof uit koffie is natuurlijk cafeïne. Voor mij de beste ‘wekker’ die er bestaat ?. Cafeïne heeft een gunstige invloed op je concentratie, op je energiepeil en op je geheugen. Vóór alle studenten nu aan een koffie-infuus vliegen, toch even dit: er is wetenschappelijk aangetoond dat je geheugen beter presteert bij 200mg cafeïne (dit komt neer op 2 kopjes koffie), maar met nog eens extra 100mg was er geen verschil). Maar hier zit ook ineens de valkuil: teveel cafeïne is dan weer niet meer gezond, vandaar dus ‘met mate’ (zoals met zoveel dingen eigenlijk hé).

Daarnaast blijkt er een verband te zijn tussen het drinken van koffie en een lagere kans op Alzheimer en Parkinson. De onderzoekers zeggen dat cafeïne direct tot de hersenen kan doordringen en daar het ziekteproces positief kan beïnvloeden.

Als je maximaal drie koppen koffie per dag drinkt, heeft dit een positieve invloed hebben op je gewicht. Koffie heeft namelijk invloed op je stofwisseling, je metabolisme. Een hoge stofwisseling zorgt ervoor dat je meer energie verbrandt en dus vet.

Koffie verlaagt ook de kans op Diabetes type 2. Koffie vertraagt de opname van glucose waardoor er minder insuline wordt aangemaakt. Dit gaat een hoge bloedsuikerspiegel tegen. Vermoedelijk door de antioxidanten en niet door de cafeïne.

Cafeïne verhoogt de bloeddruk en stimuleert de hartslag. Daarom werd de stof er lange tijd van verdacht hart- en vaatziekten in de hand te werken. Heel wat recente studies wijzen er nu op dat koffie drinken het risico op een hartinfarct, hersenbloeding of kanker niet verhoogt. Het lijkt integendeel zelfs een licht beschermende werking te hebben.

Kortom, je moet je niet meer schuldig voelen wanneer je van je koffie nipt. Als je het kan houden op gemiddeld 3 kopjes koffie per dag bevordert het zelfs je gezondheid.

Drink je meer dan 5 kopjes koffie per dag kan het teveel aan cafeïne de bloeddruk te hoog doen stijgen en heeft het een minder goede invloed op je lever. Ben je gevoelig aan angstsymptomen of depressie of heb je moeite met slapen, is het ook af te raden om meer dan 4 tassen koffie per dag te drinken.

Maar welke koffie drinken we dan best? Daar ben ik ook even mee aan de slag gegaan, want ook hier is de ene koffie de andere niet.

Het gaat ons natuurlijk om de smaak en om gezondheid. Voor wat smaak en cafeïne betreft ben je beter af met 100% Arabica. De tegenhanger, als ik het zo mag noemen, is de Robusta, deze is vaak tot twee keer zoveel cafeïne en zijn smaak is eenzijdiger en bitter.

Maar de smaak van je kopje koffie is niet alleen afhankelijk van de soort koffieboon. De kwaliteit van de plant, de manier van oogsten, het branden en je koffieautomaat hebben hier namelijk ook invloed op.

Ik kies voor een biologische variant. We staan er niet altijd bij stil, maar ook koffiebonen kunnen vol zitten met bestrijdingsmiddelen. Wanneer je biologische koffie drinkt, is jouw bakje koffie dus vrij van synthetische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. En omdat er tijdens het productieproces en verwerking van de koffie geen chemicaliën worden gebruikt, is kiezen voor bio koffie ook nog eens beter voor het milieu. Verder heb je bij biologische koffie niks te maken met kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.

Er zit overigens minder cafeïne in biologische koffiebonen, omdat bij de productie en teelt minder bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt.

Ik heb gezocht naar een koffie die aan mijn verwachtingen voldeed en ik heb die gevonden in de BIOCO-koffie.

Geen industriële snelle brandmethodes maar traag de boontjes laten bruinen en een continue manuele controle. De slow-roast methode zorgt voor een optimaal aroma waarbij de etherische olie van de koffieboon binnenin de boon wordt bewaard. De bonen worden gekoeld met lucht en niet met water en er worden geen aroma’s of bewaarmiddelen aan toegevoegd.

Het feit dat ze enkel met vers gebrande bonen werken heeft zo’n grote invloed op de smaak en de natuurlijke aroma’s. Leuk weetje: de koffie is gisteren bij ons geleverd en afgelopen maandag gebrand, verser dan dat kan het niet he.

Als je ergens kwalitatieve koffie wil kopen, informeer dan altijd naar de branddatum van de koffiebonen. Als ze deze niet kunnen geven, kun je het beter elders zoeken.

En niet onbelangrijk: eerlijke prijzen voor de boeren is binnen de bio-sector een vanzelfsprekendheid. Ik kan niet genieten van een tasje lekkere koffie als ik weet dat er mensen hiervoor in armoede of honger moeten leven. Dat is niet OK lieve mensen, hou hier rekening mee als je iets aankoopt.

En als kers op de taart is deze koffie verpakt in de meest ecologische verpakking.  Dit merk was pionier in België binnen de keuze voor bio-based verpakkingen.

Respect voor de mens, de natuur en het klimaat van kweek tot bij u thuis in het kopje dus!

En om het helemaal af te maken, de prijzen zijn zelfs niet duurder dan niet biologische koffie.

We hebben 5 smaken + een deca-variant, telkens in koffiebonen of een gemalen versie.

  • MEXICO | Aroma ten top
  • PERU | Zacht en soepel
  • COLOMBIA | Straffe kerel
  • GUATEMALA | Pittige jongen
  • ETHIOPIË | Fruitige topper

Daarnaast hebben we ook 3 heerlijke biologische koffie’s in capsules, telkens in een ecologisch jasje.

  • LUNGO: Pure Arabica bonen uit Zuid-Amerika maken van deze lungo een mooie, volle koffie. De aparte branding resulteert in de gebalanceerde zuren en volle smaak,  die zo typisch zijn voor de bourbonbonen, zonder aan hun milde en zachte karakter te raken.
  • ESPRESSO: Deze mélange van Midden- en Zuid-Amerikaanse Arabica’s werd donker gebrand en heeft een rond en zeer evenwichtig bouquet. Het aroma doet denken aan de geur van vers gebrande koffie, met toetsen van donker fruit en een soepele licht bittere afdronk.
  • DECA: Deze Deca is heerlijk zoet en zacht, met heel rijke aroma’s en een ronde body. De zorgvuldig geselecteerde zuivere Arabica koffiebonen uit Zuid-Amerika werden licht en apart gebrand om de specifieke aroma’s goed tot hun recht te laten komen.

 

 

Benieuwd naar meer KETO-kennis? 

Wat houdt een KETO-levensstijl nu juist in?

Bij KETO-voeding ga je terug naar de oorsprong, naar waar ons lichaam voor gemaakt is. Naar het natuurlijke. Je gaat je lichaam terug doen schakelen van glucoseverbranding naar vetverbranding.

Lees hier verder

Wie gezond is heeft 1000 wensen, wie ziek is heeft er maar één.

We weten eigenlijk al langer dat suiker ongezond is. En toch leggen we dat vaak langs ons neer. Zolang alles ‘goed’ gaat, doen we liever alsof er niets aan de hand is. 

Lees hier verder

Suiker is niet gezond en we eten er te veel van

Dit is zoiets wat iedereen weet, maar toch blijft doen, maar waarom? Omdat het ‘OK’ lijkt dat we dit doen, je wordt er niet raar voor bekeken. Toch is suiker even verslavend als roken en alcohol en is het daarbij even ongezond.

Lees hier verder