MACADO’S HEALTH BLOG

De voordelen van KETO

Keto is zoveel meer dan gewicht verliezen … Vaak associëren mensen het ketogeen dieet met afvallen. Ook niet gek, als je weet dat je snel en doelgericht vet en gewicht kan verliezen met ketogene voeding. Dit heeft dan vooral te maken met het feit dat je lichaam vetreserves gaat omzetten (verbranden) in energie.
Op die manier verlies je vet, iets wat bij andere diëten veel lastiger is. Je zal daar eerst vocht en spierweefsel verliezen voor je vetten gaat verbranden.

Maar naast afvallen kan de ketogene levensstijl ook enorm veel verschil maken bij je gezondheid. Er komen steeds meer en meer studies met gunstige resultaten over keto-voeding als medicijn.

Als je keto-voeding wil gaan inzetten als medicijn, doe je dit best altijd in overleg met je arts. Het helpt wel als je op zoek gaat naar een arts die voldoende geïnformeerd is over ketogene voeding. Helaas zijn er nog heel wat artsen die niet voldoende geïnformeerd zijn, en op basis van oude studies niet het juiste advies over keto kunnen bieden.

Omdat je binnen ketogene en koolhydraatarme voeding alle suikers schrapt en je koolhydraten tot een minimum herleidt, krijg je een gezond metabolisme. Je krijgt je bloedsuikerspiegel laag en stabiel en je kan je insulinegevoeligheid herstellen. Het ketogeen dieet kan daarom een effectief middel zijn om type 2 diabetes patiënten van hun medicatie af te helpen.

Hersencellen functioneren efficiënter wanneer zij ketonen gebruiken als brandstof in plaats van glucose. Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat ketogene voeding zorgt voor een betere concentratie, meer focus en een beter geheugen.

In de jaren twintig werd ketogene voeding al ingezet voor de behandeling van epilepsie bij kinderen. Van toen al wisten we dat ketonen een invloed kunnen hebben op je hersengezondheid. Ketonen kunnen overdadige hersenactiviteit voorkomen, en daarmee ook de oncontroleerbare impulsen die gepaard gaan met neurologische aandoeningen zoals epilepsie, migraine, autisme, en Ziekte van Parkinson tegengaan.

Het is niet alleen de productie van ketonen die hiertoe bijdraagt maar het is ook de constantere suikerspiegel die hierin meespeelt.

Er zijn ondertussen al tal van studies die aantonen dat het aantal epilepsie of migraine-aanvallen drastisch verminderen en daarbij minder zwaar zijn binnen een ketogene levensstijl. Andere recente studies tonen zelfs aan dat er verbetering optreedt bij Alzheimer en de Ziekte van Parkinson tijdens een ketogeen dieet.

Bereid voedsel en suiker kunnen ontstekingen verhogen. Het ketogeen dieet wordt daarom vaak aanbevolen als behandeling voor ontstekingsziektes zoals acné, artritis, eczeem, psoriasis, PDS (prikkelbaar darmsyndroom), …

Ikzelf lijd aan artritis, best wel een zware vorm. Ik had veel pijn en neem stevige medicatie. Ondertussen is de pijn uit bijna al mijn gewrichten verdwenen. Ik heb enkel nog last van mijn knie, daar waar de pijn ooit ontstaan is en waar het te lang heeft kunnen botvieren voor ik wist wat er aan de hand was. Ik mag sinds kort ook licht afbouwen in medicatie. Iets wat me happy maakt, aangezien ik die toxische stoffen wil vermijden. Duim voor me dat dit proces zo gunstig blijft evolueren.

Onderzoek toont ook aan dat ketonen kunnen functioneren als middel om verschillende vormen van kanker te bestrijden. De reden dat dit mogelijk is, is omdat de meeste kankercellen ketonen niet als brandstof kunnen gebruiken. Ze zijn afhankelijk van glucose om te kunnen groeien. Door kankercellen deze glucose als groeimiddel te onthouden hebben ze geen energie om te groeien, en dit geeft het immuunsysteem een betere kans om de kankercellen te bestrijden.

Een hoge bloeddruk wordt bijna altijd veroorzaakt door insuline resistentie: door een teveel aan koolhydraten in je dieet gaat je lichaam meer insuline aanmaken. Hoe meer insuline je in je lichaam hebt, hoe meer zout en vocht je lijf vast gaat houden. Dit vocht moet ergens naartoe en komt, onder andere, terecht in jouw bloedvaten. Door het teveel aan vocht in de vaten ontstaat er als het ware ‘overdruk’. Dit is wat wij noemen: hoge bloeddruk.

Als je minder koolhydraten eet, gaat je lichaam minder insuline aanmaken. Dit gebeurt zelfs snel nadat je de switch hebt gemaakt, goed he? Doordat je lichaam minder insuline aanmaakt ga je minder zout en vocht vasthouden. Hierdoor zakt je bloeddruk quasi direct, vaak zelfs zonder medicatie. Opgelost!

Zelf had ik al jaren last van een verhoogde bloeddruk. Ik was net niet aan de medicijnen. Maar sinds ik ketogeen leef, is mijn bloeddruk weer perfect normaal. Alweer een winnaar!

Hoge of lage bloeddruk … een stresskieke zal ik altijd blijven, daar helpt keto niet tegen 😉

Als je van start gaat met ketogene voeding heb je soms last van diarree of constipatie, die verdwijnen gelukkig weer als je lichaam eenmaal aan de nieuwe manier van eten is aangepast. Nadien kan ketogene voeding zelfs problemen verhelpen als reflux of ‘het zuur’ en bij de klachten van PDS (prikkelbaredarm-syndroom).

Zorg er ook voor dat je voldoende gezonde koolhydraatarme groenten eet, dus groenten die weinig koolhydraten bevatten maar wel heel veel vezels. Het belangrijkste is om te voorkomen dat je niet gevarieerd genoeg eet, want daardoor kan het risico op spijsverteringsproblemen en tekorten aan voedingsstoffen toenemen.

Ketogene voeding heeft ook een invloed op je sportprestaties. Men weet ondertussen dat ketonen ervoor zorgen dat je kan profiteren van een betere spieropbouw en groei.

Als het lichaam in ketose verkeert dan worden eiwitten bespaard. Het lichaam geeft de voorkeur aan ketonen in plaats van glucose als het in ketose verkeert. Dit betekent dat het lichaam niet overgaat tot het gebruiken van eiwitten om glucose van te maken.

Er zijn studies uitgevoerd op professionele atleten die op een ketogeen dieet werden geplaatst. Bij deze groep werden gewichtsverlies en vetverlies waargenomen, maar geen enkele significante vermindering in spierkracht en spiermassa.

Het kan natuurlijk zijn dat tijdens de overgangsperiode van een koolhydraatrijk naar een koolhydraatarm dieet het lichaam zich nog moet aanpassen aan het benutten van vet als brandstof. Maar na deze aanpassingsperiode weet je lichaam vet optimaal te benutten als energiebron voor kracht en uithoudingsvermogen.

Tot slot nog dit. De capaciteit van keto om insulineniveaus te verlagen en insulineresistentie te verminderen draagt verder bij aan een verbeterde vruchtbaarheid via een toename van de productie van geslachtshormonen. Ontstekingen verminderen en een verbetering van de lichaamssamenstelling kan ook een positief effect hebben op de vruchtbaarheid.

Om van een medische keto te kunnen profiteren is het wel noodzakelijk om te kiezen voor een clean-keto dieet. Dit betekent dat je enkel kiest voor onbewerkte pure voeding en cheatmeals probeert uit te sluiten.

Er zijn nog vele voordelen die genoemd worden door mensen die een keto-dieet volgen.
Enkele voordelen die genoemd worden: verminderde klachten bij Fibromyalgie, het verdwijnen van hooikoorts en andere allergieën, het verdwijnen van ADHD-symptomen, verminderde klachten bij de ziekte van Crohn, …

Hopelijk volgen er snel wetenschappelijke studies die dit effectief zullen aantonen.

 

 

Benieuwd naar meer KETO-kennis? 

Wat houdt een KETO-levensstijl nu juist in?

Bij KETO-voeding ga je terug naar de oorsprong, naar waar ons lichaam voor gemaakt is. Naar het natuurlijke. Je gaat je lichaam terug doen schakelen van glucoseverbranding naar vetverbranding.

Lees hier verder

Wie gezond is heeft 1000 wensen, wie ziek is heeft er maar één.

We weten eigenlijk al langer dat suiker ongezond is. En toch leggen we dat vaak langs ons neer. Zolang alles ‘goed’ gaat, doen we liever alsof er niets aan de hand is. 

Lees hier verder

Suiker is niet gezond en we eten er te veel van

Dit is zoiets wat iedereen weet, maar toch blijft doen, maar waarom? Omdat het ‘OK’ lijkt dat we dit doen, je wordt er niet raar voor bekeken. Toch is suiker even verslavend als roken en alcohol en is het daarbij even ongezond.

Lees hier verder