MACADO’S HEALTH BLOG

KETO en LOWCARB op restaurant

Eindelijk terug op restaurant! Volop genieten nu!

Dat op restaurant gaan verleden tijd is of moeilijk wordt binnen een keto- of lowcarb-lifestyle is echt een grote misvatting … Op restaurant gaan is gezellig, leuk en lekker, dus blijf dat zeker doen!

Je zou ervan opkijken hoeveel restaurants en brasserieën er zijn waar je ketogene en koolhydraatarme gerechten op de kaart terugvindt, zelfs zonder aanpassing.

Vis- en vleesgerechten of salades, (met spek, feta, scampi, tonijn, Brie, olijven, geitenkaas, …) zijn 100% keto dus voor het hoofdgerecht heb je meestal keuze ten over. Je laat natuurlijk wel het aardappel-bijgerecht, de rijst of het brood weg. Op meerdere plaatsen vinden ze het prima dat je wat extra salade vraagt in de plaats.

Hou je van een lekkere roomsaus kan dat perfect. Vraag wel of de keuken voor jou een verse saus maakt met volle room en geen kant-en-klare sauzen of andere poeders gebruikt. Die bevatten vaak suiker en zetmelen die jij wil vermijden. Een restaurant dat klantvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt, gaat hier niet moeilijk over doen.

Als voorgerecht kan je gaan voor een carpaccio van rund of zalm, een vitello tonnato, tomaat/mozzarella, asperges, Sint-jacobsvruchten, … allen (zo goed als) zonder aanpassingen. Je zou kunnen vragen naar olijfolie in plaats van de dressing of een ingrediënt dat je op de kaart hebt gezien weglaten, bv. pijnboompitten bij een carpaccio, want die zijn vrij hoog in koolhydraten.

Als dessert ga je voor de kaasplank, of je vraagt de keuken naar een bordje met wat fruit (aardbeien en ander rood fruit hebben ze meestal wel in huis).

 

Sinds kort worden er drie MACADO-gerechten geserveerd in een Hasselts restaurant:
5th Avenue (www.5th-avenue.be). Allen clean-keto, koolhydraatarm, suiker- en glutenvrij. Een voor- en hoofdgerecht en natuurlijk onze heerlijke, suikervrije chocolade-mouse.

Ze passen ook heel gemakkelijk andere gerechten voor je aan om ze keto-friendly te maken. Het is ook omwille van die klantvriendelijkheid en service dat wij hen hebben uitgekozen om onze gerechten te serveren. Wil je een keer ècht genieten, is dit zeker een aanrader!

Bij andere restaurants kan het soms veiliger zijn om even de menukaart online te checken. Het is toch vooral de bedoeling dat je kan genieten, zonder zorgen, de blikken en/of opmerkingen van anderen. Als je vooraf gezien hebt wat de pot schaft, ben je ontspannen en weet je wat je mag verwachten. Zo kan je genieten vanaf het eerste moment, en zo hoort het ook.

Zijn er aanpassingen nodig is het beter dat je jezelf vooraf even aankondigt. Dit kan met een belletje of via e-mail naar het restaurant. Je zal snel zien dat restaurants hier voor 90% zeer klantvriendelijk mee omgaan.

Het is misschien een tip om niet uitdrukkelijk te vermelden dat je een keto- of koolhydraatarm dieet volgt, maar enkel dat je geen suiker (en dus ook geen koolhydraten) noch gluten mag eten. Bij velen lijkt keto/koolhydraatarm leven nog steeds op de zoveelste hype, wat maakt dat ze (soms) wat minder bereid zijn om extra inspanningen te leveren en jou misschien toch iets non-keto voorschotelen (terwijl jij het niet weet).

 

Maar keto is een levensstijl. Aan een vegetariër vraag je toch ook niet om wat vlees te eten en niet moeilijk te doen. Weet dat het voor vegetariërs ook jaren heeft geduurd voor ze wat meer effort kregen als ze buitenshuis gingen eten.

Maar bon, als je dit dus vooraf even afstemt, moet je dit niet ter plaatse nog doen, op een moment dat het druk is, bij een ober die misschien net iets minder ‘flexibel’ is dan de zaakvoerder zelf, en in het bijzijn van je familie en vrienden die jou een blik geven van ‘doe nou niet zo moeilijk’.

Ga je naar een wat duurder restaurant, vraag dan altijd vooraf even of ze jouw menu kunnen aanpassen naar ‘zonder suiker, koolhydraten en gluten’. In dit soort restaurants doen ze dit zonder meer. Het zou zonde zijn, mocht je daar niet alles kunnen eten. Zonde van die heerlijke smaken en vooral ook zonde van het geld.

Ga je naar de Griek heb je geluk! Bij een Grieks restaurant is de menukaart bijna volledig keto-friendly, op de gepaneerde vis en de dolmades na 😉. Gyros, lams, souvlaki, feta, olijven, de typische Griekse salade, tzatziki … zijn allemaal 100% keto. Een gebakken feta als voorgerecht is trouwens mijn favoriet!

In een Italiaans restaurant draait alles natuurlijk rond pasta, begrijpelijk en ontzettend lekker, maar dat is helaas een no-go. Maar loop nog niet weg: Een carpaccio van rund, tonijn, of zalm, vitello tonnato en heel wat antipasti passen perfect in onze kraam. Als hoofdgerecht vind je bijna altijd tagliate di manzo terug op de kaart, wat neerkomt op sneetjes kortgebakken rundvlees (bv. Entrecôte of ribeye), geserveerd op rucola, Parmezaanse kaas en olijfolie. Zéér lekker!  

Krijg je een uitnodiging om te gaan ontbijten of brunchen, zeg dan nooit neen!
Wat is meer keto-friendly dan een omelet, schumbled egg, een gekookt ei of spek? Bovendien is meestal kaas, (onbewerkte) ham, zalm, roomboter, avocado, … in overvloed voorzien dus meer keto dan dat gaat het niet worden, hoor! 😉 Het brood en de croissants mogen ze houden. Je zou voor jezelf MACADO-brood of onze pistoleetjes (van de bakmix) kunnen meenemen, dan moet je zelfs dat niet missen.

Je kan zelfs terecht bij de Indiër voor een Chicken Tandoori, dat is gegrilde kip gemarineerd in yoghurt en tomatensaus met kruiden, Lamb Korma wat gegrild lamsvlees in een romige saus met kokos, saffraan, cashewnoten en rozijnen betekent. Die laatsten zijn wat hoger in koolhydraten, je kiest zelf of je ze weglaat of niet of kabobs, gegrilde spiezen met vlees, kip, vis en groenten.

In een Thais restaurant eet je de grote garnalen met look, met groenten in plaats van rijst. Tom Khai Gai (Thaie kippensoep met kokosmelk) of rode curry scampi/kip (wel vragen om er geen suiker aan toe te voegen).

Uiteten gaan in een Marokkaans restaurant doe je ook zonder zorgen. Grillades zijn altijd een goede optie. Een brochette kip/lamsvlees/rundsvlees wordt meestal geserveerd met een Marokkaanse salade. Vraag méér sla in plaats van de aardappelen of de couscous. Of veel vlees: de Fez Royale. Er zijn steeds tal van tajines, met kip, zalm, vis, … die vrij goed passen binnen de keto-wetten 😉 Wel opletten met kikkererwten, rozijnen, … en de bereidingswijze van hun sauzen. Toch beter (vooraf) even navragen wat de ingrediënten juist zijn.

Bij de Chinees daarentegen is het heel wat lastiger om keto-friendly gerechten te vinden. Voor ons wordt de keuze dan te beperkt en dan passen we liever.

Net als bij het Sushi-restaurant. Daar zou je het moeten houden op de miso soep, (zeewier) slaatje, sashimi, rolls met komkommer, … Je moet alle rijst en hun suikerrijke sauzen vermijden dus dat wordt knap lastig.

Smakelijk iedereen! Laat ons weten wat jouw voorkeursplekjes zijn en vergeet ons niet te taggen als je onze gerechten probeert 😉

Benieuwd naar meer KETO-kennis? 

Ik let op wat ik eet en toch val ik niet af…

Je eet keto of koolhydraatarm en toch val je niet af? Je ziet die cijfertjes op de weegschaal niet zakken, je hebt geen tonnen energie zoals al die anderen die zich superman of vrouw voelen …

Wat is er toch aan de hand?

Lees hier verder

Gezonder koken met ghee

Dat (extra vierge) olijfolie gezond is weten we al langer, maar wat men vaak niet weet, is dat olijfolie niet warmer mag worden dan 150/160 graden. Ik gebruik daarom olijfolie enkel op mijn salades en andere koude gerechten.

Lees hier verder

Don’t blame the fat for what the sugar did!

Het is wennen, geef toe, want het is toch best wel een klik maken in je hoofd: ‘vetten zijn gezond’. Hell Yeah..

Lees hier verder