Selecteer een pagina

MACADO’S HEALTH BLOG

Intermittent Fasting, de zoveelste hype of echt zo effectief?

Het lijkt wel of iedereen het doet, en jij vraagt je natuurlijk af of je wel ‘hip’ genoeg bent als je niet meedoet?
Eigenlijk moet je weten dat het vasten een eeuwenoud fenomeen is dat recent gewoon opnieuw aan populariteit heeft gewonnen omdat het je gezondheid een boost kan geven. Het is dus zeker niet nieuw.

Om een voorbeeld te geven: de christenen hebben een vastenperiode (voor wie het ècht ver zit: de 40 dagen voor Pasen, de zondagen niet meegerekend 😉 ) en bij de moslims kennen we het vasten tijdens de Ramadan.

Vasten is niet meer dan je een tijdlang van alle voeding onthouden. In die periode ga je enkel maar water, (zwarte) koffie of thee drinken.

Dit wordt gedaan om efficiënt af te vallen, de ouderdom tegen te gaan, te detoxen of je lichaam eens flink te resetten.

Er zijn verschillende variaties van vasten mogelijk, gaande van 16:8 wat betekent dat je 16 uur niet zal eten, en al je voeding zal eten in een eetraam van 8 uur (bijvoorbeeld tussen 12 en 20 uur), maar ook 18:6, een 24h of een 48h vasten is mogelijk. Deze laatsten zijn natuurlijk niet om dagelijks te gaan inplannen, eerder 1 à 2 keer per week.

Zorg er tijdens je vast wel altijd voor dat je voldoende drinkt. Voeg ook zeker wat Himalaya-zout toe om je elektrolyten aan te vullen. Ook het nemen van een magnesium-supplement is sterk aan te bevelen voor mensen die aan IF doen.

Waarom KETO en IF zo goed samen gaan? Hoewel deze twee in theorie los van mekaar staan, gaan ze in de praktijk heel goed samen. Dit is ook niet gek als je weet dat mensen die ketogeen leven een zeer stabiele bloedsuikerspiegel hebben wat maakt dat ze geen honger-attack ervaren, geen cravings (eetbuien) en ze kunnen gemakkelijker een lange periode zonder voeding door het eten van goede vetten, want je behoudt langer een verzadigd gevoel. Een zéér interessant boek hierover is ‘Intervalvasten met het KETO-dieet’.

Tijdens de periode van vasten gebeuren er allerlei dingen in je lichaam. Je lichaam zal groeihormonen produceren en dat kan tijdens het vasten vervijfvoudigen. Dit zorgt voor vetverlies en voor de aanmaak van spiermassa.

Vasten verbetert de insulinegevoeligheid en de bloeddruk. Het insulinepeil daalt dat maakt dat vetreserves worden aangesproken. IF kan bijdragen aan het verlies van buikvet en gewichtsverlies. Onderzoek heeft bewezen dat IF je stofwisseling verhoogt met 3,6 tot 14%.

Onderzoeken hebben ook aangetoond dat IF kan helpen om ontstekingen tegen te gaan in het lichaam. Zo is ook gebleken dat IF een positieve invloed heeft op de bloeddruk, LDL-cholesterol, triglyceriden (vetdeeltjes in het bloed), ontstekingsfactoren en de bloedsuikerspiegel.

Slank en Gezond met INTERVAL VASTEN - Deltas
Bouillon Kip - 100% natuurlijk (500ml)

Wanneer je vast dan beginnen je lichaamscellen verschillende reparatieprocessen. Tijdens deze processen verteren en verwijderen lichaamscellen oude en beschadigde eiwitten die zich ophopen in cellen. Dit noemt autofagie. Het is een soort grote schoonmaak van je lichaam. Vasten is de beste detox die er bestaat.

IF is goed voor je hersenen. Het verhoogt het hormoon BDNF dat nieuwe zenuwcellen ontwikkelt. Hierdoor verbeteren hersenfuncties, waaronder het geheugen.

Je vasten doorbreken doe je best met een natuurlijke bouillon, deze is rijk aan nutriënten. Nadien wacht je een 20-tal minuten en dan voorzie je een volwaardige en gezonde maaltijd.

Op onze webshop kan je terecht voor 100% natuurlijke bouillons..

Wat kan je vasten onderbreken? Hier is nogal wat verwarring over ontstaan omdat niet iedereen dezelfde verwachtingen heeft van het vasten.

Wil je vasten om je vetverbranding een boost te geven, is het beter om niets te nemen wat voedingswaardes of calorieën bevat. Vaak vraagt men of je de bullet proof koffie mag drinken tijdens het vasten. Deze bestaat uit (gras)boter/ghee en MCT-olie, dus die zal je vasten doorbreken. Je vitamine en/of mineralen supplement mag hier natuurlijk wel.

Mocht je enkel de MCT-olie gebruiken, zou dit volgens sommigen wel een positieve invloed hebben op je concentratie en zelfs op je vetverbranding.

Wil je dat je lichaam ook meer groeihormonen produceert en je lichaamscellen zal herstellen en opruimen ‘autofagie), moet je het consequent beperken tot het drinken van water, (zwarte) koffie en groene thee. Je mag wel altijd Himalaya-zou aan je water toevoegen om je elektrolyten op peil te houden. In dit geval moet je ook wel wachten met het nemen van je supplementen en medicatie.

Vasten is iets wat je langzaam moet opbouwen. Je lichaam en je metabolisme moeten hier namelijk aan wennen. Als je te snel wil gaan, bestaat de kans dat je last krijgt van hoofdpijn, honger, lusteloosheid en waarschijnlijk een opgeblazen buik. Daarom raden we aan om de tijd dat je niet eet systematisch te verlengen naar je uiteindelijke doel.

Als je een keer wat langer wil vasten: 24 of 48 uur, zorg dan dat je geen heel drukke planning hebt maar zorg wel voor voldoende afleiding. Het is altijd motiverend om samen met anderen te vasten. Dit zou kunnen helpen voorkomen dat je vroegtijdig opgeeft.

Er zijn ook apps speciaal ontwikkeld voor het vasten. Online vind je hier ontzettend veel over terug.

IF werkt ook tijdbesparend en als je het regelmatig inbouwt, ga je logischerwijs ook een lagere calorie inname hebben omdat je eenvoudigweg minder eet. Op maand- of jaarbasis kan dat wel tellen natuurlijk. Ook voor mensen die niet graag ontbijten is IF vaak slechts een fluitje van een cent.

Voor mij persoonlijk werkt een vast van 16:8 perfect, niet dagelijks, want ik wil de vrijheid hebben om zo nu en dan te ontbijten, bijvoorbeeld in het weekend. Wat ik dan wel regelmatig een keer toevoeg is een 24h vast, een zeer strikte dan ook, als detox en om mijn lichaam te resetten. Ik voel me hier erg goed bij en mijn lichaam reageert er erg positief op.

Wil je graag meer weten over het interval vasten is ‘Slank en Gezond met INTERVAL VASTEN’ een zeer leuk boek met duidelijke info en 50 recepten die een grote hulp kunnen bieden.

 

 

Benieuwd naar meer KETO-kennis? 

Een klein paniekske… de feestdagen komen eraan!

Kerst & Nieuwjaar, de gezelligste tijd van het jaar, steevast gepaard met eten en drinken, komt in zicht. Dit jaar wellicht wat anders dan vorige jaren, maar gegeten en gedronken gaat er worden, en petit comité natuurlijk.

Lees hier verder

Hoe zit dat nu met rimpels en collageen?

Ik ben het nu al een hele tijd aan het bestuderen en uiteraard ook aan het gebruiken.

Eén ding is alleszins zeker: een mooie strakke huid aan de buitenkant kan enkel maar met een gezonde basis aan de binnenkant…

Lees hier verder

MACA, de libido-and-happiness-booster!

MACA is vooral bekend om zijn positief effect op het libido en de vruchtbaarheid, maar MACA is goed voor heel wat meer dingen.

Bovendien is het heel energierijk. Het heeft een hoge hoeveelheid aan vezels en is rijk aan vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, koper, calcium en ijzer.

Lees hier verder